A fine mess?

Efter varje vecka i min almanacka står ett litet ordspråk. Jag tror inte att jag på hela året har läst ett enda men av någon anledning föll mina ögon på nästa veckas.

"Vi har alltid nog med tid om vi bara använder den rätt"
- Goethe

Jag fortsatte två veckor fram och hittade nästa talande ordspråk.

"Många ting, som inte kan övervinnas när de står tillsammans, ger efter, när vi tar itu med dem ett och ett"
- Plutarchos

De är på inget sätt någon rocket science bakom ordspråken, men även i sin enkelhet är det lätt att förbise innebörden av dem. Eller snarare jag har väldigt lätt för att förbise innebörden. Kanske att jag borde förstora dem och klistra upp på ytterdörren eller något så att jag ständigt påminns om dem. Det är två ordspråk som för tillfället passar galet bra in i det kaos som är min vardag. Jag är otroligt bra på att försöka motverka kaos och jag lägger ner mycket energi på just att motverka det. Någon fick mig idag att inse att det nog är fel strategi. Istället borde jag välkomna kaoset och ta itu med delarna ett och ett, precis i linje med vad den vise greken föreslår.

En annan vis person som jag har turen att vara vän med brukar säga att allt händer av en anledning men att det ibland kan vara svårt att se anledningen. Jag håller med, men jag tycker snarare det är regel än undantag att den där anledningen inte visar sig. En händelse där man till 100 % vet hur man vill att den ska sluta inträffar men utfallet blir något helt annat (inte nödvändigtvis bättre än man hoppats på), how come? Kan det vara så att anledningen är lättare att se när man har fått lite distans till händelsen? Kanske, kanske inte.   

Idag har jag fått blommor! Helt utan anledning. Nu står de på bordet och är så fina. Att man kan bli så glad över blommor?! (De är från mamma och pappa kanske ska tilläggas för att förtydliga att jag inte har någon hemlig beundrare, hehe)


You are my Manhattan from the sky
You look so neat and tidy when I’m way up high,
But I know your streets are lined with a fine mess inside
And I wanna come down and walk around your mind.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0